DE NIEUWE BESTUURSCULTUUR VAN POLITIEK EDE

De provincie Gelderland gaat in de huidige maand februari 2024 (dus binnen ruim twee weken) een besluit nemen om de subsidie te stoppen voor het voedselpretpark De Experience in Ede. U weet dat ongetwijfeld nog wel; dat pretpark over voedsel dat de bezoekers mee zou nemen op een persoonlijk voedselavontuur. De beoogde locatie was de Mauritskazerne in Ede. Een prachtig rijksmonument!! Na het besluit van de provincie Gelderland zal ongetwijfeld het college van burgemeester en wethouders van Ede de gemeenteraad gaan informeren. Op 11 januari jl. heeft het college de raad al in een vergadering enigszins bijgepraat. Omdat het voedselpretpark er niet komt zal gezocht moeten worden naar nieuwe aanjagers en nieuwe dragers voor de Mauritskazerne. Dat schreef het college aan de raad.

Op zich is daar niets verkeerds aan. Het college gaat blijkbaar aan de slag!! In dit kader is het opmerkelijk dat het dagelijks bestuur van Gelderland (Gedeputeerde Staten) op 23 januari jl. een brief heeft geschreven aan Provinciale Staten van Gelderland. Daarin wordt precies verteld wat de stand van zaken is en wat de provincie gaat doen. In die brief staan de exacte data wanneer en wat de provincie verder gaat ondernemen ten aanzien van het voedselpretpark in Ede. Zou misschien het college van Ede ook zoiets kunnen doen? Vooraf informatie verschaffen aan de gemeenteraad op welke data het college iets gaat doen ten aanzien van de nieuwe aanjagers en dragers voor de Mauritskazerne? Open, eerlijk, transparant en vooral duidelijk!! Geen wollig ambtelijk taalgebruik. Ook geen politiek gekruide zinnen, waar achter geschuild wordt. Dus de gemeenteraad niet achteraf meenemen op een route die al bepaald en afgelegd is door het college. Het college kan toch de raad tijdig meenemen in haar voornemens? Want de schriftelijke informatie die het college aan de raad heeft verstrekt op 11 januari jl. is een stralend voorbeeld van een ouderwetse bestuurscultuur. Het college schreef in die informatie dat in de komende tijd het college een en ander gaat bespreken met de provincie en “onze” partners. Is de gemeenteraad van Ede geen “partner” van het college? 

Een tweede treffend klein voorbeeld van een ouderwetse bestuurscultuur is het uitvoeringsplan van het lokaal gezondheidsbeleid van de gemeente Ede. Hierin wordt niet meegedeeld wanneer iets zal worden gedaan. Het plan heette eerst uitvoeringsagenda. Het woord agenda werd gauw vervangen door het woord plan.

Dit gewoon even terzijde.

Maar vanaf nu gaat het college de raad hopelijk vooraf actief meenemen in de nieuwe plannen voor de Mauritskazerne en de Frisokazerne. Jazeker, ook de Frisokazerne!

Toch dient zo’n nieuwe bestuurscultuur niet louter de verantwoordelijkheid te zijn  van het college van burgemeester en wethouders! Vooral de gemeenteraad kan een veel meer actieve rol gaan spelen. Neem het voortouw! Een kleine stap in de goede richting zou een nieuw reglement van orde voor die gemeenteraad kunnen zijn. Onderwerpen in het huidige reglement die veranderd, vernieuwd en verbeterd kunnen worden zijn bijvoorbeeld de rol van het presidium en ook de bevoegdheden van de agendacommissie, de openbaarheid van vergaderingen, enzovoort, enzovoort. Dat zou al iets positiefs zijn in de richting van de nieuwe bestuurscultuur van de gemeente Ede! De gemeenteraad is tenslotte het hoogste bestuursorgaan van iedere gemeente in Nederland!!

O ja, die Frisokazerne!! In die kazerne moet Ede ARTBASE komen. Een multimediaal eerbetoon aan Hélène Kröller-Müller, de mevrouw van het gelijknamige prachtige museum in Otterlo. Het bedenken van ARTBASE is niet zo moeilijk, maar voor de daadwerkelijke uitvoering is 7,4 miljoen euro nodig. Dat kan natuurlijk de gemeente Ede niet alléén betalen. Daarom vindt Ede dat een financiële bijdrage van de provincie Gelderland van belang is. Ede heeft een propositie voor partnership neergelegd bij de provincie (deze rare tekst is afkomstig van de gemeente Ede). Met andere woorden: de provincie Gelderland moet miljoenen euro’s storten in dat multimediale project!

Er is echter een klein probleem!! De provincie Gelderland heeft meegedeeld dat de gemeente Ede tot op heden (13 februari 2024) geen verzoek of aanvraag heeft ingediend om een substantiële provinciale bijdrage te mogen ontvangen. Dat is vreemd omdat het college van burgemeester en wethouders al in april 2023 aan de gemeenteraad heeft geschreven dat voor de zomer (in 2023) meer bekend zou zijn over de financiële provinciale bijdrage. Gelderland heeft tot op heden geen aanvraag van Ede ontvangen. Laat staan dat de provincie Gelderland een bijdrage heeft toegezegd.

Maar gelukkig is er een lichtpuntje. Het college heeft ook in april 2023 het volgende geschreven aan de gemeenteraad: “in het najaar ’23 verwachten wij zicht te hebben op een provinciale bijdrage en de benodigde vervolgstappen”. Daar is tot op heden niets van terecht gekomen. Tevens schrijft het college aan de raad de volgende loze zin: “In 2023 vragen wij de gemeenteraad om een besluit te nemen om wel of niet door te gaan met ARTBASE Ede”. Nog steedsis er dus niets gevraagd aan de gemeenteraad!

Geachte lezer, snapt u het nog? Al die toezeggingen en beloftes van het college aan de gemeenteraad over ARTBASE Ede? Waarschijnlijk weet de gemeenteraad niet eens dat het college dat allemaal geschreven en beloofd heeft.  Wat de plaatselijke politiek ook is vergeten, is het feit de eerstverantwoordelijke wethouder voor ARTBASE Ede, Karin Bijl als gemeenteraadslid van de PvdA tegen ARTBASE Ede was en nu is ze opeens als wethouder voor ARTBASE Ede. Ach, een raadslid verdient ca. € 2000,– per maand. Als wethouder ca, € 9.000,– per maand. Voor een verschil van € 7.000,– per maand verander je echt wel van standpunt. Trouwens, de SGP was eerst ook tegen en nu voor ARTBASE Ede. De SGP heeft nu ook een wethouder. Soms is het leven, en zeker de politiek, heel simpel.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *