MOORDWAPEN

Hoewel ik geen exacte cijfers heb lijkt het wel dat het aantal verkeersongevallen in Ede in een stijgende lijn is terecht gekomen. Bijna dagelijks zijn er meerdere meldingen via allerlei (sociale) media te noteren. In het naburige Wageningen is  afgelopen week een 18-jarige vrouw bij een aanrijding om het leven gekomen. Hoewel we het bij deelname aan het verkeer het doorgaans niet beseffen, maar de kans dat ons iets overkomt is aanmerkelijk hoger dan we wellicht inschatten…

Dan is er nog een categorie mensen die bij deelname aan het verkeer niet beseffen dat ze zelf een enorm gevaar vormen. Die willens en wetens het leven van anderen en zichzelf op het spel zetten. ‘Alcoholgebruik onder weggebruikers is in het buitengebied van Ede nog een groot probleem’ kopte de EdeStad deze week. De wijkagent van Lunteren kwam in het artikel aan het woord naar aanleiding van onder meer diverse controles in het buitengebied het afgelopen weekend…

Nou ben ik persoonlijk heel graag thuis en is mijn behoefte aan alcohol te verwaarlozen klein. Dus aan het verkeer deelnemen na alcoholconsumptie is voor mij eigenlijk ondenkbaar. En zou deze situatie zich toch voordoen dan gaat er beslist iemand anders rijden of anders helemaal niet. Maar er zijn dus blijkbaar nog legio mensen die graag buitenshuis in een omgeving bivakkeren waar de drankjes rijkelijk vloeien om daarna nog gewoon zelf de weg op te gaan…

Daardoor krijgt het bestuurde gemotoriseerde voertuig de potentiële status van (zelf) moordwapen. Wat is dat toch dat men eigen beleving en plezier hoger acht dan het leven en welzijn van zichzelf en anderen door met te veel alcohol op toch een stuur te willen vasthouden? Hoogmoed, onverschilligheid, onnadenkendheid of domheid? “Bestuurders durven ook nog verbaasd te zijn dat hun rijbewijs wordt ingevorderd na een bier of zes” valt zelfs uit de mond van de wijkagent op te tekenen.

Hoewel ik niet de eerste ben, toch maar weer eens een oproep naar bestuurlijk en politiek Ede om deze materie bovenaan de agenda te plaatsen en te houden. Belangrijker nog om ook snel zichtbare adequate maatregelen te nemen om de verkeersveiligheid in gemeente Ede sterk te verbeteren. Dat daarbij wellicht impopulaire oplossingen voor nodig zijn, b.v. een verlaagde maximale snelheid binnen en buiten de bebouwde kom, moet dan maar. Elk (dodelijk) slachtoffer minder is het ronduit waard!

En wat moet er in het buitengebied van Ede gebeuren? Het percentage snelheidsovertreders en beschonken bestuurders ligt daar hoger dan gemiddeld. En deze beide delicten zorgen dan ook voor een relatief hoog aantal ongelukken met dodelijke afloop. Wie heeft de oplossing? Primair zal het moeten beginnen met bewustwording. Het kan toch niet zo zijn dat dit daar minder slagingskans heeft dan bijvoorbeeld in een grote ‘stad’ als Ede?

2 thoughts on “MOORDWAPEN

  1. Verkeersveiligheid in Ede staat nadrukkelijk in het bestuursakkoord van het College, maar we zien dat dit niet terugkomt in de uitvoering van het beleid. Met name de fietser is vaak het slechtoffer, we lezen dagelijks in het lokale nieuws dat er een fietser werd aangereden door een gemotoriseerde weggebruiker (auto of scooter). meestal staat er dat ze met elkaar botsten, de dader werd niet bekend gemaakt. ga er maar van uit dat de fietser zelden zelf de botsing veroorzaakt. De ruimte op de weg voor de fietsers is beperkt, vrijliggende fietspaden zijn zeldzaam en kruisingen zijn onoverzichtelijk waardoor de snelle verkeersdeelnemers zouden moeten afremmen, maar dat doen ze in hun onwetendheid niet.

    1. Beste Ary,
      Je mening dat de veroorzaker van ongelukken waarbij fietsers betrokken zijn, veelal de ander is deel ik absoluut niet. Doordat de fietser als 1 van de zwakste schakels in het verkeer bijna tot mini Godje is verklaard, lappen ze zo’n beetje alle regels aan hun laars. Zonder (of met slechte) verlichting rijden. Drie of 4 fietsers naast elkaar ? Geen probleem (voor hen)! Voorrang verlenen, dat geldt niet voor fietsers, lijken ze te denken. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik doe zelf 90% van de dingen met de fiets, maar ik erger me dood als ik het gedrag van veel andere fietsers zie. Ongeacht leeftijd overigens.
      ALS iedereen zich nu eens aan de regels zou houden, DAN kwam het wellicht goed. Maar laten we de fietser absoluut niet nog meer bevoordelen.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *