Dodenweg

De provinciale weg N224 is de achilleshiel van verkeersveilig en groen Ede. Maar heel Ede koestert haar kinderen, vooral dichtbij drukke wegen. Toen de snelweg A30 werd aangelegd en met de A12 verbonden, dacht men dat de N224 rustiger zou worden. Maar nog steeds wordt die weg veel gebruikt door filemijders en dagjesmensen. Dat laatste is begrijpelijk, want de weg over de Ginkelse Hei en door de bossen van Planken Wambuis hoort tot de mooiste van het land. Ede is aantrekkelijk dankzij de verbindingen en de natuur, maar elk voordeel heeft zijn nadeel. Nieuwe bewoners en bedrijven trekken verkeer waardoor de wegen drukker worden. Op de N224 gebeuren vaak ongelukken. Er gaat geen jaar voorbij of er vallen doden te betreuren. Waarom is de N224 zo onveilig? Er wordt te hard gereden. Er staan veel bomen langs de rijbaan en een botsing met een boom kunnen weinigen navertellen. Er zijn heel wat oversteekplaatsen voor wandelaars en fietsers, de laatste vaak schoolgaande kinderen. En er is sprake van veel wisselende snelheden wat onduidelijkheid schept. De weg is nu in principe een 80 km/u route. Bij het inrijden van de bebouwde kom van west Ede wijzigt de maximumsnelheid naar 70. Ter hoogte van het Kernhem winkelcentrum daalt het maximum naar 50. Na het kruispunt met de Lunterseweg/Proosdijerveldweg gaat ter hoogte van de Slijpkruikweg een streep door 50 en wordt de maximumsnelheid weer 80. Om dan waar de weg leidt naar de Ginkelse Hei 60 te worden bij duisternis. Maar dat duurt niet lang want even verderop is het weer 80 geblazen. Een lappendeken van wisselende snelheden dus. En dat alles over een afstand van ongeveer 6 kilometer van Ede west tot Ede oost. Binnen die korte afstand zijn er 17 oversteekplaatsen voor wandelaars/fietsers waarvan 6 zonder beveiliging van stoplicht of haaientanden.

Het is algemeen bekend dat ongelukken ernstiger zijn naarmate de botssnelheid hoger is. De wetenschap leert ons dat hogere snelheden meer verkeerslawaai en meer uitstoot van ongezonde stoffen veroorzaken. Door de snelheid structureel te matigen bereik je als samenleving drie goede doelen: je verbetert de verkeersveiligheid, je vermindert geluidsoverlast en milieuvervuiling, je verrijkt de biodiversiteit.

Het beste is om de maximumsnelheid gelijk bij het inrijden van de bebouwde kom op 50 te zetten. Deze dan vervolgens daarop te houden tot de weg de Ginkelse Hei bereikt. Stel daarna in het kader van bovengenoemde drie doelen de maximumsnelheid op 60 in elk geval tot aan de gemeentegrens. Uiteraard gelden deze maxima ook in omgekeerde richting. Het is consequent om de N224 buiten de bebouwde kom richting De Klomp/Veenendaal ook op maximaal 60 te zetten. Dat het beheer van de N224 bij de provincie rust, is geen reden deze voorstellen niet door te voeren. Als de gemeente dit wil zal de provincie volgen. Er zijn voldoende provinciale routes in Gelderland waarbij de provincie het voorstel van de betreffende gemeente ook heeft gevolgd. Wie is er nu niet voor meer veiligheid, minder geluidsoverlast en meer biodiversiteit?

En voor de hardrijders onder de lezers – denk niet dat je anderhalve minuut verliest als je van Ede west tot de A12 max. 60 rijdt in plaats van 80. Anderhalve minuut is niks op een mensenleven, maar kan een mensenleven redden.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.