EEN FOUTE KUNSTSCHILDER EN EEN FOUTE VROUW

Allereerst de wekelijkse actualisatie van de kosten die gewoon worden doorbetaald om de Stichting World Food Center Experience nog even te laten functioneren: kosten (te betalen met gemeenschapsgeld) Stichting World Food Center Experience (voedselpretpark te Ede, genaamd De Experience) voor het laten voortbestaan (kantoorkosten) van die stichting: 1 januari 2023 tot en met 4 mei 2023:

 € 248.000,–. Dit geldbedrag is gebaseerd op cijfers die het college van burgemeester en wethouders van Ede in een memo heeft genoemd. Dus is dit volstrekt geen “nepnieuws”, maar louter de bizarre werkelijkheid.

Een paar jaar geleden hing er een prachtig schilderij in de kamer van een burgemeester in een gemeentehuis. Werkelijk een mooi, groot en deftig olieverfschilderij!! Op een zekere dag mocht een ijverige ambtenaar op audiëntie komen bij die burgemeester. En wat viel hem daar op? Juist ja, dat mooie schilderij. Hij keek nauwlettend naar de signatuur rechts onder in dat kunstwerk. “Toch maar eens even nakijken”  bedacht die ambtenaar. “Wie is of was die kunstschilder eigenlijk?” Vol verbazing en groeiende ergernis las hij de informatie over die kunstschilder. “Zoiets moet toch niet hangen in de kamer van onze burgervader?” Dus de ambtenaar schreef een memootje aan de burgemeester en legde dat (bij afwezigheid van hem) op het bureau van de burgemeester. Het resultaat was verbluffend en tegelijkertijd simpel! Binnen 10 minuten haalden twee gemeentelijke bodes het schilderij weg en brachten het kunstwerk zo snel mogelijk naar de zolder van het gemeentehuis. Het schilderij bleek vervaardigd te zijn door één van de hoogste NSB-ers ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Jan Coenraad Nachenius. Als erkend NSB-partijfilosoof was hij zelfs in de Tweede Wereldoorlog werkzaam op het hoofdkwartier van de SS in de deelstaat Beieren in het zuiden van Duitsland. Dus geheel terecht dat die Nederlandse burgemeester van mening was dat het schilderij, dat gemaakt was door een prominent NSB-er, terstond verwijderd diende te worden uit zijn werkkamer. 

Trouwens, wie was eigenlijk in de Tweede Wereldoorlog de vice-president en minister van cultuur van Beieren? Dat was Adolf Wagner. Hij was ook een van de oprichters van het concentratiekamp Dachau, nabij München. Maar dit terzijde.

Die Wagner kende waarschijnlijk die foute NSB-er Nachenius, maar hij had ook kennis gemaakt, in 1939, met een Nederlandse vrouw, Hélène Kröller-Müller. Zij bracht hem in dat jaar een bezoek in München om “Der Tage der Deutschen Kunst” bij te wonen. Die Nederlandse vrouw, Hélène Kröller-Müller, werd zelfs op 15 juli 1939 in datzelfde München voorgesteld aan Adolf Hitler!!Zou hij haar iets verteld hebben over het concentratiekamp te Dachau?

Maar moet er nu in Ede en museum komen (genaamd ARTBASE EDE) om Hélène Kröller-Müller te adoreren en te verafgoden? Mogelijk  dat in dat geval de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders van Ede zich in geheel Nederland belachtelijk gaan maken. Gaan zij op tv, bijvoorbeeld in Nieuwsuur en bij Jinek uitleggen waarom in Ede een museum moet komen om een foute vrouw te adoreren? Ik wens ze daarbij alle succes!!

In het museum zal het gaan over de drijfveren van Hélène Kröller-Müller. Zij gaf, om maar een voorbeeld van haar drijfveren te geven, in het openbaar blijk van nazisympathieën.

Wel moet opgemerkt worden dat in de gemeente Ede er al dankzij die foute vrouw een fraai museum is: het Kröller-Müllermuseum. Dat wel.

Dat is ruim voldoende. Moet er nu echt een museum komen dat gebaseerd is op foute drijfveren van die vrouw?

Wel is er nu weer nieuwe informatie over het museum. Vervaardigd door het college van burgemeester en wethouders met fraaie overbodige zinnen vol verbindingen naar het heden. Maar het uitgangspunt van dat nieuwe museum blijft volstrekt verkeerd: die foute vrouw Hélène Kröller-Müller.

3 thoughts on “EEN FOUTE KUNSTSCHILDER EN EEN FOUTE VROUW

  1. Is het jullie al bekend dat mevrouw Kröller-Müller in 1939 overleed, enige tijd vóór de oorlog begon? En dat tot die tijd Duitschland een bevriend buurland was waar ons complete koningshuis zowat vandaan kwam en alwaar zij warme relaties onderhielden met toenmalige hotemetoten en bobo’s van de Nazi’s? Zoals overigens een behoorlijke stoet van Nederlanders die precies hetzelfde deejen? Dus ik vraag me werkelijk af of dat “oorlogsverleden” van mevrouw Kröller-Müller zo groot is als jullie hier doen voorkomen. Temeer daar een zoekactie op Google en Duck-Duck-Go als enige bron van informatie over dat “oorlogsverleden” deze publicatie oplevert. En helemaal niets méér…

  2. Er is in Nederland de laatste jaren heel veel te doen geweest over wat goed en fout zou zijn. wij zijn in Nederland al zo ver door onze knieën gegaan , Het Witte de with museum mag niet meer We mogen het niet meer over Zwarte Piet hebben ze willen van alles en nog wat veranderen om het slavernij verleden uit te wissen of om te keren maar dat helpt niet want het is gebeurd of je het nou leuk vindt of niet. De droeftoeters in Den Haag lopen zich de benen uit de kont om overal excuus te maken voor wat er een paar 100 jaar geleden onder Nederlandse vlag is gebeurd houdt toch op met die flauwekul .Om te beginnen zou ik dan de naam van het kröller-muller museum de nek omdraaien en er wat anders van maken , en daarna het hele Bergstraat gebeuren de nek omdraaien ,als ze dit echt serieus van plan zijn die artbase ,dan ben je toch knap ziek in je hoofd Of niet dan.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *