Media    strateeg

“Op de afdeling Bestuur & Communicatie is het nooit helemaal stil. Je hoort altijd wel mensen kletsen op lachen. Het is een heel gezellig team…” Met dit soort teksten probeert de gemeente Ede nieuwe communicatiemensjes naar binnen te trekken. Ik vraag me wel af hoe de rest van Ede over deze ambtenaren denkt die de hele dag aan het giechelen zijn. Of hoe andere afdelingen het vinden dat er op Bestuur en Communicatie de hele dag wordt gekletst.

Maar er wordt nog niet genoeg gelachen en gekletst want we zoeken nog een Media    strateeg, die lekker de hele dag mee gaat kletsen en lachen met andere communicatieadviseurs en bestuursadviseurs.

Wat moet je kunnen als Media   strateeg? Goed kunnen spellen lijkt me handig dan zou je jezelf in ieder geval mediastrateeg kunnen noemen. Aan elkaar dus want volgens mij is mediastrateeg met zonder spatie ertussen. En verders moet je ‘buiten’ kunnen analyseren en dat vertalen naar de kanalenstrategie. Duidelijk toch? Daarnaast moet je een multimediastrategie ontwikkelen en beleid opstellen voor de corporate kanalen, van website tot socials en billboards! Nee, zo’n figuur hadden we nog tussen die 35 collega’s zitten.

De gemeente Ede zoekt dus eigenlijk een soort influencer en iedere willekeurige Edese puber met een mobieltje kan dit werk doen maar ja, die gaan niet de hele dag zitten kletsen en lachen met die andere 35 ambtenaren.

De nieuwe mediastrateeg gaat natuurlijk lekker aan de bak met de Edese media. Staat de mediastrateeg binnenkort op de stoep van Ededorp met een dwangbevel? Wordt de Edese vos binnenkort afgeschoten? Binnenkort een reallifesoap van de burgemeester op TV Ede. Of bijvoorbeeld een eigen column in de EdeStad?! Oh wacht…

Mediastrateeg dus. Je moet het maar willen voor die luizige € 5.725,- per maand en een IKB van 17% per jaar. En je moet er ook nog eens 36 uur per week voor lachen en kletsen met je collega’s. De gemeenteraad vroeg een Mediafonds voor de lokale media en er komt na 1,5 jaar eenmalig 70 milletjes, te verdelen onder heel veel mensen.

De gemeente doet er ook maar gelijk een mediastrateeg bij, die een ton per jaar kost en die de hele dag gemeentelijke propaganda de ether inslingert. Want wat de één een mediastrateeg noemt, heet bij de ander propagandapersoneel. En laten we eerlijk zijn, dat is natuurlijk het enige dat die mediastrateeg moet doen, een feelgoodgevoel over ons uitstorten dat wij maar gezegend zijn met de mensen die ons dagelijks besturen.

En van dat soort figuren hebben we er al een stuk of twintig. En die kosten ook allemaal een ton per jaar. Echt, Ede gaat ten onder aan communicatie. Tot aan hun laatste snik zullen ze blijven roepen dat de WFE geweldig wordt, dat we Ede zo snel mogelijk moeten ombouwen tot een grote betonnen stad en dat al die stomme bomen het beste af zijn in de biomassacentrale. Die de hele dag roeptoeteren dat de nieuwe Parklaan zo nuttig is en dat de Spoorzone zo mooi wordt dat het best 30 miljoen extra mag kosten. En zo kan in nog wel even doorgaan.

Ja, hij gaat het nog druk krijgen, die mediastrateeg!

2 thoughts on “Media    strateeg

  1. Sowieso zijn 35 communicatie ambtenaren op een totaal van, zeg maar 900 ambtelijke slaven, wel een hoop. Rechtbreien wat krom is zeg maar. Maar voor de bekendmakingen in de Ede Stad is geen capaciteit meer door al dat geklets en gelach. Ipv echte banen uit te voeren verdoezel je je onkunfe met een “goede” communicatie. Heb dat nooit begrepen waarom dat nodig is.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *