Branding

Nee, niet dat gedoe dat je langs de kust ziet. Het is op z’n Engels, brèènding. Dat is een vorm van adverteren, maar dan iets indirecter, wat minder opzichtig. In eerste instantie niet gericht op directe actie van de consument maar meer gericht op naamsbekendheid. Met als uiteindelijk doel natuurlijk wel consumptie, zoveel mogelijk als het even kan.

Een duidelijk stukje brèènding was te zien tijdens de laatste gemeenteraadsvergadering. Bijna iedereen heeft het knopje achtergrondafbeelding weten te vinden in Microsoft Teams, het platform waarop onze politici tegenwoordig vergaderen. Zo zagen we een opmerkelijk grote studeerkamer met bibliotheek bij Burgerbelangen en een poging van het CDA om een foto van het gemeentehuis op de achtergrond te zetten. Een stapje verder ging Leon Meijer die een afbeelding van de WFC-Experience op zijn scherm toverde.

Nou schijnt die Experience geëxploiteerd te gaan worden door een commerciële partij en maakt de wethouder dus gewoon reclame voor een privaat bedrijf dat op kosten van de Edese gemeenschap een onderneming uit de grond gaat stampen. Met gratis reclame van de wethouder.

Je kunt daar wat van vinden, ik vind het bijvoorbeeld niet chique, maar het is in ieder geval wel duidelijk. Je kunt deze wethouder geen gebrek aan transparantie verwijten. Wat dat betreft maakt brèènding wel duidelijk waar de belangen liggen. Dat zouden meer wethouders moeten doen!

Het is ook makkelijk voor later, als die projecten geflopt zijn. Dan weten we tenminste wie we de schuld moeten geven. Jammer dat zulke figuren dan net ergens burgemeester zijn geworden en het ze geen hol interesseert dat Ede met enorme schulden blijft zitten maar dan kunnen de achterblijvers in de Edese politiek hun handen met een gerust hart in onschuld wassen.

En het biedt meer kansen. Want het is nu al huiliehuilie met de Edese financiën en dat komt door Corona, de schaamlap van falend management, en natuurlijk niet door het wanbeleid van de laatste jaren dat met veel creativiteit wordt gerapporteerd aan de raad waardoor het lijkt alsof Ede steeds winst maakt maar de bodem van de spaarpot inmiddels zichtbaar is.

Er moet dus brood op de Edese gemeenteplank komen en brèènding biedt mogelijkheden. Zo kunnen we meer beelden van vergaderingen voorzien van product placement. Komt er iemand van de ChristenUnie in beeld dan zien we het logo van LC Energy. Iemand van GroenLinks? Een plaatje van het Warmtebedrijf op de achtergrond. Een raadslid van Gemeentebelangen: Horecavereniging Museumplein.

Gemeenteraadsleden kunnen zo hun eigen boterham bij elkaar scharrelen en zich laten betalen door het bedrijfsleven in plaats van teren op gemeenschapsgeld. Dat kreeg de Voedselbank ook te horen toen ze om subsidie vroegen. Geld krijgen om een paar uur achterin de raadszaal te hangen? Nee! Je mag je plekje kopen en je laten sponseren door het bedrijfsleven. Het maakt dingen makkelijker voor volksvertegenwoordigers. Geen schijnheilig gedraai met woorden meer om de belangen van je dagelijkse werkgever te verdedigen maar duidelijkheid. Dan weten die paar kijkers tenminste waar ze aan toe zijn.

En het levert de Edese gemeenschap nog meer op:  een besparing van een miljoen of vijf tijdens een raadsperiode. Want het aantal raadsleden dat de indruk wekt de raadsstukken wel eens te lezen en iets toe te voegen tijdens vergaderingen is niet hoog.  Sommige raadsleden zijn al tijden onzichtbaar.

Het maakt een hoop zaken duidelijk, dat digitale vergaderen. Pijnlijk!

 

(deze bijdrage werd mogelijk gemaakt door Bakkerij Jansen, voor uw lekkerste beschuit en het beste raadsbesluit!)

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *