DODENLIJST II

Deze week kwam er op twitter een selfie voorbij van onze wethouder Chili Palmer. Ik bedoel dus @peterdepater die in een ‘stadsbus’ meereed om zoals hij het beschreef: ‘Knelpuntjes lijn 88 bekijken met Tom en Marco van Syntus.’ Ook  kwam er een filmpje langs van @iringabim oftewel Alexander VosdeWael, de man achter Democratische Kiezers Ede en dat in het kader van ‘niet in de raad maar wel paraat! Hierin was een onveilige verkeerssituatie vastgelegd met als begeleidende tekst: ‘Hoe een verkeerd geparkeerde auto en een busje in de Dorpsstraat Bennekom voor een onoverzichtelijke verkeerssituatie kunnen zorgen’.

Bestuurlijk en politiek Ede in actie om aandacht te vragen voor knelpunten en onveilige zaken in het verkeer. Mijn hart smelt. In één van mijn eerste columns voor de Edese Post in 2012 schreef ik:

Ede was onlangs in het nieuws vanwege een record, maar in dit specifieke geval mag de gitzwarte vlag gerust halfstok. In onze gemeente zijn namelijk relatief de meeste verkeersdoden per jaar te betreuren. Op nummer twee stond Emmen, vergelijkbaar met Ede, beiden met een groot buitengebied waar ook veel dodelijke ongelukken plaatsvinden. Onlangs kon de teller door een ongeval bij Ederveen met twee worden verhoogd. Als verkeersdeelnemer voel ik mij eigenlijk veel veiliger in Ede zelf dan in het buitengebied. Zo vaak kom ik daar niet, maar op de doorgaans smalle wegen, wordt de snelheid relatief vaak overtreden en kun je veel landbouwverkeer tegenkomen. Ik herinner me uit mijn jeugd de ongeveer 45pk trekkertjes met daarachter een 2000 liter giertankje. Qua omvang speelgoed vergeleken bij de gevaartes die tegenwoordig de hele weg nodig hebben. Vaak met jonge (en daardoor) onervaren chauffeurs. Dit alles in combinatie met de hoge snelheid is de kans op een dodelijk ongeval dan ook dermate groot. Ook niet overal zijn er speciale fietspaden en moeten zowel langzaam als snelverkeer gebruik maken van dezelfde weg. Tel alles op en aanschouw het enorme risico op een ongeval.

Toen kwam ik inderdaad niet veel in ons mooie buitengebied maar dat is sinds ik hardloop drastisch veranderd. Ik kan uit ervaring vertellen dat b.v. de Hessenweg en de Goorsteeg wegen zijn die ik echt liever mijdt. Daar waar lokaaltjes zich Max Verstappen wanen. Waar op bepaalde momenten van de dag zo’n beetje geheel Lunteren sluipend z’n weg probeert te vinden. Waar nog steeds grote gevaartes zowat de gehele weg in beslag nemen terwijl ook aan beide kanten fietsers zich bevinden. Ik eindig nu ook maar met waar ik dat al in 2012 mee deed:

Bestuurders van Ede, zet bij alle mooie en prestigieuze plannen voor de toekomst het terugdringen van verkeersdoden maar bovenaan! Neem uw verantwoording en zorg ervoor dat Ede nooit meer op deze zwarte lijst voorkomt.  Bewustwording bij de burger en acties van de lokale overheid is hard nodig. Elke dode is er één te veel.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *