Verkeersinferno

Het is maandag, mijn favoriete dag van de week. Nadat ik door mijn wekker ben heen geslapen en mijn koffie thuis vergeten ben mocht ik weer naar de hogeschool. Het scheelt dat ik nu maar twintig minuten hoef te rijden i.p.v. tien minuten naar het station! En dat terwijl ik naast Het Streek Bovenbuurtweg woon. Nu vraag je je af: Huh, twintig minuten met de auto? Jazeker!

Vorig jaar kwam de Gemeente Ede met het goede idee om de spoorwegovergang aan de Kerkweg te sluiten waardoor je nu maar twee opties hebt om van de ene kant naar de andere kant van Ede te rijden. Optie 1: Je gaat via de Keesomstraat (ja, dat is die weg met 38 stoplichten). Of je gebruikt optie 2: De Klinkerbergerweg.

Gebruik je optie 2? Dan weet jij vast wel dat daar iedere dag tijdens spits een megafile is. Op het moment dat je de Klinkerbergerweg wilt oprijden sta je midden op het kruispunt stil, want er staan nog 40 auto’s voor je die ook heel graag naar Ede-Noord willen rijden! Niet alleen is dat heel vervelend, maar ook nog eens gevaarlijk. Stilstaan op een kruispunt:  not funny. Maar zeg dat maar niet tegen Gemeente Ede hoor! Die zullen namelijk alles ontkennen. Want hoe kan het nou drukker worden als je één van de drie manieren om van de ene kant van Ede naar de andere kant opeens afsluit? Vraag dat maar aan meneer Verhulst.

Nu kun je zeggen, nou ga dan toch met de bus. Helaas heeft de bus hetzelfde probleem, want ook die komt in de file terecht. En daarbij komt ook nog kijken dat de Gemeente Ede heeft besloten dat ik een halve marathon moet lopen om bij het goede spoor te komen, namelijk spoor vijf.

Eenmaal aangekomen bij het station Ede-Wageningen, probeerde ik mijn auto te parkeren. Het scheelt dat er maar acht parkeerplekken zijn en je dus nergens je auto kan parkeren. Ah! Volgende trein ook weer gemist door poging naar zoeken van een parkeerplek. Na eenmaal een parkeerplek tien kilometer verderop te hebben gevonden mocht ik in de stortregen opzoek naar mijn trein.

Het fijne was dat Gemeente Ede ervoor besloten heeft om geen afdak te maken over het station. Er staan gelukkig wel drie kleine bankjes waar een soort luifel overheen is gemaakt. Nu kunnen er in ieder geval nog acht mensen droog staan van de 90 mensen die om half negen ’s ochtends op station Ede-Wageningen staan.

Maar aan iedere dag komt een eind, zo nu ook deze dag. Gelukkig was ik met de auto naar het station gekomen en hoef ik dus niet in de regen naar huis te lopen (naast het feit dat ik natuurlijk naar mijn auto moet lopen). Ik kreeg nog een aangename verassing tegemoet! Een parkeerbon van 67,67 euro! Ik had een halve meter te ver van de straat geparkeerd. Maar ik gun ze dit geld van harte! Ze doen zoveel dingen voor mij als reiziger.

Ik gun jullie dit geld van harte en ik hoop dat jullie er iets goeds meedoen. Denk bijvoorbeeld aan het mooie plan van het WFC of steek het lekker in je …., Gemeente Ede!

Roos van den Oosterkamp

Foto: https://www.flickr.com/photos/avlxyz/30466739635/

2 thoughts on “Verkeersinferno

  1. Eigenaar van de stations is NS Vastgoed. Beheerder van de stations is Prorail. Dus een deel van de schuld ligt alvast niet bij de gemeente. Voor de rest wordt er overlast veroorzaakt doordat al die partijen (inclusief de gemeente Ede) hun stinkende best doen om in no time een nieuwe en beter station uit de grond te stampen. En ja, dat veroorzaakt wat overlast. En voor een fietsritje van nog geen tien minuten de auto pakken? Ooit van milieu gehoord? Klimaat? Een beetje verwend, lijkt me.

    En redactie: lees zo’n stukje eerst een kritisch door voordat je het plaatst… De fouten zijn wel erg aanwezig…

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *