Nieuwe busregeling: 20 jaar achteruit

De plannen zijn bekend hoe en hoe vaak de bussen gaan rijden miv half december gaan rijden.
Ede gaat terug naar 20 jaar geleden.

’s Avonds en op zondag gaan op alle lijnen maar 1x in het uur een bus rijden. Alleen de studentenbus naar Wageningen is een uitzondering en gaat maar “liefst” 4 tot 6 keer per uur rijden. (nu nog 6 tot 10 x per uur).

Lijn 6, vorig jaar nog totaal veranderd van route en door de gemeente in de toekomst (2023?) bedacht als wijkontsluiting van de nieuwe wijk op voormalig kazerneterrein en Ede-Oost, verdwijnt helemaal. Speciaal hiervoor worden er extra bushaltes aangelegd aan de Parklaan die nu voor de kat zijn achterwerk worden aangelegd.
Ook worden het aantal bussen naar het ziekenhuis vermindert, niet alleen vanuit Ede maar ook vanuit Wageningen, Bennekom, en Veenendaal. Alsof de inwoners van deze plaatsen nog steeds een eigen ziekenhuis hebben en daarvoor niet naar Ede hoeven.

Ook de lijnen 107 en 108 worden drastisch verminderd. In ieder geval ’s avonds en in het weekend wordt het weer een uursdienst. Bovendien krijgt 108 ook overdag af en toe een uursdienst. Belachelijk om op deze manier de continuïteit van een service onderuit te halen. Of je moet het doel hebben om het OV helemaal om zeep te helpen, dan is dit een goeie.

Wel gaat de provincie automobiliteit sponseren: Er gaat flink wat geld naar knooppunt A30/A1 en ondanks dat er grote woorden stonden in de krant dat Gelderland niet MEER wil betalen voor een nieuwe brug bij Rhenen, betalen ze zeker niet MINDER, nu het rijk (waarschijnlijk) ook mee gaat betalen.  Bij het autoverkeer is de provincie dus wel overtuigd van de toegenomen mobiliteit maar het OV krijgt steeds minder geld. Je zou toch maar geen auto kunnen rijden, of het geld voor de aanschaf niet hebben.

Daarnaast wordt het uitgangspunt verlaten dat de bussen in Gelderland op een schone manier moeten rijden. Deze eis was vele jaren voor alle bussen in Gelderland. De vorige vervoerder heeft daarvoor nog een heleboel elektrische bussen aangeschaft. Maar helaas is die eis nu voor de omgeving van Ede en Wageningen verlaten: er komen weer smerige diesel bussen. (je zou als fietser er maar achter fietsen: je zou in het vervolg dus met de auto gaan, alleen om geen longkanker op te lopen). Ook enorm jammer van die laad-infrastructuur waar o.a. Liander druk mee bezig is geweest. Die staat komende jaren weg te roesten. Maar ach die jongens en meisjes van Liander hadden toch niets anders te doen. 

Als je alles bij elkaar optelt dan steken de busmaatschappij en de provincie een lange neus naar de gemeenten in de zuidelijke vallei en Veluwe en geven dus eigenlijk het advies ga maar met de auto.
Zelfs de verstokte VVD’ers zijn niet blij met deze plannen want dit betekent dat het aantal files gaat toenemen.
Nee, de provincie die sturend zou moeten zijn (want ze betalen een hoop voor het OV) laat zijn oren hangen naar de commerciële aanbieders van het (regionale) OV.

Maar gelukkig kunnen wij de provincie belonen voor dit gedrag: in maart zijn er provinciale verkiezingen.

André Klomp

Foto: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Station_Ede-Wageningen_bushalte_valleilijn1.jpg

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.