Tunnelvrees

Er schijnen kijkers te zijn van raadsvergaderingen die, om de amusementswaarde wat op te krikken, gebruik maken van een bingokaart waarop ze de standaardwoorden die je vaak hoort wegstrepen en zo de bingokaart vol kruisen.

Verbinden, ontmoeten en bereikbaarheid staan er altijd op.

Het worden maar holle frasen zodra het geld gaat kosten. Een tunneltje bij de Kerkweg onder het spoor door mag niets kosten en de bewoners van Ede-Zuid wordt de snelste toegangsweg naar het dorp afgesneden. Jammer, want het is zo’n leuk tochtje.

De spoorwegovergang moet dicht. Zal wel een dingetje van de NS zijn geweest in de overeenkomst voor het nieuwe station. Geen nood, we geven 20 miljoen uit aan een doorfietsroute die bedoeld is om bezoekers zo snel mogelijk uit Ede weg te krijgen richting Wageningen dus dan kunnen we ook wel een tunneltje bouwen om de bewoners van Ede-Zuid de kortste weg naar het dorp te kunnen bieden.

Niet dus. Dat wordt omrijden. Is dat dan zo erg? Dat ook weer niet. Maar wel irritant. We hadden een overgang en nu hebben we niets. Dat lijkt me in de context van woorden als verbinden, ontmoeten en bereikbaarheid een achteruitgang.

In termen van duurzaamheid (bingo!) heeft het ook wel wat effect. Door de sluiting van de overgang en het niet aanleggen van een tunnel wordt er jaarlijks bijna een half miljoen kilometer meer gereden. Geen idee hoeveel liter brandstof dat is maar Shell zal er blij mee zijn.

De 6.000 voertuigen die nu dagelijks gebruik maken van de overgang zullen nu dus wat anders moeten. Zet eens 6.000 voertuigen op een rijtje en vraag je dan af over welke weg we die rij moeten sturen. Over de Parklaan misschien?

Nee. De voertuigen die nu oversteken bij de Kerkweg willen niet naar de Ginkelse Hei of de snelweg. Ze willen naar het dorp, het centrum.

Meer verkeersopstoppingen op bestaande wegen, meer brandstofverbruik en nog meer afsluiting van Ede-Zuid van de rest van Ede. En dat terwijl de gemeenteraad in 2012 heeft ingestemd met de Keuzenota Spoorzone met onder andere plannen om de barrièrewerking van het spoor te verminderen. De barrièrewerking dus. De gemeenteraad wil het verminderen, het college reageert door Ede-Zuid nog meer af te sluiten.

We kunnen in Ede-Centrum nog wel een paar miljoen steken in nieuwe bestrating, boompjes en leuke lampjes maar als je sneller op de Oude Gracht in Utrecht loopt dan dat je een bloemetje koopt op de Edese markt dan wordt het centrum van Ede nooit levendig.

En Ede-Zuid? Dat lacht zich kapot als bij de volgende wateroverlast de tunnels onder water komen te staan en de rest van Ede zich afvraagt hoe ze de snelweg of het ziekenhuis nog kunnen bereiken. Barrièrewerking gaat namelijk twee kanten op.

Het college geeft dus 20 miljoen uit voor een fietspad naar Wageningen maar geeft geen cent om de bewoners van Ede-Zuid snel naar het centrum te loodsen.

Ik doe het niet graag maar laat ik nu ook eens een woordspeling gebruiken: dit lijkt me een typisch gevalletje van tunnelvisie.

1 thought on “Tunnelvrees

  1. Was met in de oude tijden nu zo slim? 7 overweg kruisingen bij een veel lagere trein intensiteit en veel minder auto’s! Of worden we nu gepiepeld met dure onderzoeken en autoriteiten zonder boeren verstand? En nu maar bleren over de slechte lucht kwaliteit, 500 zandtrucks (Diesel) die maandelijks door de Tooroplaan scheuren, een centrum dat leeg loopt, etc.! Voor mij is het duidelijk, voor U? ?

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.