1 miljard voor Ede!

Noem het onhandigheid maar op zoek naar de historische raadsvergadering over de WFE in Ede, die uiteindelijk niet plaatsvond, kwam ik terecht bij een andere vergadering, die over Regio FoodValley. En daar hoorde ik onder andere wat die club voor ons doet. Bijvoorbeeld, het ondersteunen van het Edese MKB bij het werven van talenten voor werkgevers in onze regio.

In eerste instantie dacht ik nog: “betaal dat lekker zelf.” Waarom moet ik mee betalen aan HR-management van Edese bedrijven? Laat ze dat lekker zelf doen. Maar vlak daarna kwam de onthulling voor een vrijwel lege raadszaal: binnen nu en tien jaar haalt dat Regio FoodValley zo maar een miljard binnen! En het meeste gaat naar Ede want die andere gemeentes stellen niet zo veel voor. “Pin me er niet op vast” zei de directeur er wel bij dus aan zo’n opmerking heb je eigenlijk niets maar het beeld is gevormd.

Daarna kwam The Economic Board aan de orde. Chique naam en ik ging direct googelen. En verdomd, ik vond onze burgemeester als bestuurder bij een lobbyclubje met andere burgemeesters die bijvoorbeeld onze verstedelijkingsstrategie bepalen. Ede moet deel gaan uitmaken van een Groene Metropool waarmee we onze bossen en platteland gaan opofferen voor woningbouw voor de Randstad.

Deze nevenfunctie is keurig opgegeven op de website van de gemeente.

Zoek je nog wat dieper dan kom je ineens uit bij nog een Economic Board. En ook daar is Verhulst bestuurslid van, voorzitter zelfs. Bijna niks van te vinden, van deze Economic Board 2. Geen rechtspersoonlijkheid, geen KvK-registratie. Schimmige toestand.

Die functie staat dan weer niet bij de nevenfuncties op de gemeentelijke website. Vreemd.

Onze burgemeester zit dus in twee lobbyclubjes, samen met andere ongekozen burgemeesters en gedeputeerden, die ergens in een restaurant bepalen wat er in onze regio moet gaan gebeuren. Daarbij gesouffleerd door ondernemers in hetzelfde bestuur, bijvoorbeeld de directeur van LC Energy, die als enige in onze gemeente een grote zonnepanelenvlakte mag aanleggen waarvan de opbrengsten naar Wageningen en Engeland toe gaan. Handig, zulke contacten.

Vervolgens gaat de burgemeester, de ambassadeur van die Economic Boards, de vergadering van het college voorzitten en daarna de raadsvergadering. Dat heet dan: volledig onafhankelijk. En zo wordt je als gemeente langzaam in betondorp veranderd, op basis van de mening van een paar ongekozen burgemeesters en ondernemers.

Waarom zitten er eigenlijk geen werknemers- of milieuorganisaties in die Economic Board vroeg een raadslid. Het antwoord was duidelijk: ik wil daar wel over praten maar dan achter de schermen, waarmee in één zin het functioneren van die Economic Boards werd samengevat. Ter geruststelling: The Economic Board gaat daar wel over na denken tijdens een zelf-evaluatie.

En dat ken ik, een zelf-evaluatie. Die doe ik zelf ook heel vaak maar gek genoeg heeft mijn werkgever zijn eigen evaluatie over mij. En mijn vrouw ook. En mijn kinderen ook en die evaluaties zien er altijd heel anders uit dan mijn zelf-evaluatie. Zo’n zelf-evaluatie blijkt achteraf een totaal zinloze exercitie. Dat zal hier niet anders zijn.

Deelnemen aan allerlei lobbyclubjes, het bedenken van beleid, het opkomen van belangen van andere steden: het hoort niet bij de taken van een burgemeester. Wat dan wel? Veiligheid, het bewaken van de openbare orde en het zorgdragen voor het welzijn van de inwoners. Volgens mij is daar naar genoeg in te doen.

2 thoughts on “1 miljard voor Ede!

  1. De functie van burgemeester zou afgeschaft moeten worden. Oorspronkelijk een vertegenwoordiger van Den Haag, die de boertjes in het gareel moest houden. Inmiddels niet meer dan een partijpolitieke carrièresprong naar boven of beneden in een ongekozen functie met alle ruimte voor duistere bijbaantjes.

    Wat een burgemeester zou moeten vertegenwoordigen (en doen) zou met evenveel gemak kunnen worden gedaan door een uit de raad te benoemen functionaris, en dan voornamelijk representatief (lintjes, honderdjarigen etcetera).

    Voorzitten van het college zou kunnen door een technisch voorzitter, voorzitten van de raad zou (model Tweede Kamer) kunnen plaatsvinden door een uit de raad gekozen voorzitter.

  2. Tja, onhandigheid? De ‘historische’ vergadering’ over de WFE is pas volgende week, op 26 januari. Nog maar eens proberen lijkt mij.
    Blijkbaar was de columnist ook wat laat, want de raadzaal was bij aanvang geheel vol met meer dan 50 mensen (39 zitplaatsen raadsleden plus een aantal voor de rest plus een aantal stoelen erachter). Vooral raadsleden uit de hele Food Valley (t/m Nijkerk is dat) uit Gelderland maar ook Utrecht. Waarschijnlijk was hij er pas toen er in drie groepen in aparte zalen discussies werden gevoerd. Ja, dan is de raadzaal niet meer vol.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *