30 kilometer per uur

Er zijn wetenschappers die zeggen dat de aarde plat is. Er zijn ook wetenschappers die zeggen dat er in je corona-vaccinatie een chip zat waarmee de overheid je de hele dag kan volgen en er zijn wetenschappers die beweren dat 9/11 nooit heeft plaatsgevonden. Eén van die wetenschappers heeft waarschijnlijk ook het onderzoek gedaan naar de veiligste maximumsnelheid in de bebouwde kom. En die wetenschapper kwam uit op 50 kilometer per uur.

Als een stelletje coronawappies zwaaiden de raadsleden van de coalitie met dit onderzoek. Volgens hen is het ook veel veiliger om 50 te rijden in de bebouwde kom dan 30. Ja, er zal best een plek in Nederland zijn waar het veiliger is om in de bebouwde kom harder te rijden dan 30 kilometer per uur. Het circuit in Zandvoort bijvoorbeeld. Op de snelweg kun je ook maar beter geen 30 kilometer per uur rijden maar snelwegen liggen zelden in de bebouwde kom.

Alles werd uit de kast gehaald om te voorkomen dat 30 kilometer per uur in de bebouwde kom van Ede de norm gaat worden. Er was zelfs een jongen die er voor pleitte om de 50 kilometer per uur te blijven gebruiken omdat 30 toch niet te handhaven is. Dat was dus vooral een pleidooi om jongeren zoveel mogelijk te weren uit de gemeenteraad.

Er gebeuren in Ede gemiddeld meer ongelukken dan in andere gemeenten. Soms met dodelijke afloop en gemeenteraadsleden zijn dan de eersten om hun medeleven te betuigen op Facebook. Handig natuurlijk, je kunt je menselijke kant laten zien en zieltjes winnen voor de volgende verkiezingen maar daardoor parasiteren ze op het leed van de slachtoffers en de achterblijvers. Daar zijn raadsleden bij die nu ineens hartstochtelijk de 50 kilometer per uur stonden te verdedigen met een onderzoekje van drs. de Biel in de hand.

Jarenlang werd er gepraat over het aantal verkeersongelukken in Ede maar als puntje bij paaltje komt durven raadsleden niet door te pakken maar komen ze ineens met dubieuze onderzoekjes. Wat je ook kunt doen is gewoon eerlijk zeggen: “ik vind 30 geen snelheid dus ik wil minimaal 50 rijden en neem die paar extra verkeersdoden op de koop toe.” Of zeg: “als ik nu voor 30 ga stemmen kost me dat een hoop kiezers en ik wil nog zo graag door in de politiek”.

Dat werd dus niet gezegd. Het debatje werd lachend afgewerkt. Een grapje hier, een kwinkslag daar en de oppositie werd weer vakkundig kaltgestellt. Alsof het niet om een hoop leed zou gaan dat kan worden voorkomen als de maximumsnelheid omlaag zou gaan. Sommige raadsleden hebben geen idee wat voor verantwoordelijkheid ze hebben. Of ze hebben dat idee wel maar compleet schijt aan de gevolgen van hun stemgedrag zolang de herverkiezing maar niet in gevaar komt.

Ik sprak ooit een gepensioneerde politieagent en hij vertelde dat de zwartste bladzijden uit zijn carrière de momenten waren dat hij aan ouders moest gaan vertellen dat hun kind was omgekomen bij een verkeersongeluk.

Misschien een goed idee om die gesprekken over te laten aan die giechelende raadsleden die uit eigenbelang tegen die 30 kilometer per uur stemden?

Foto: Mike Gifford via https://www.flickr.com/photos/mgifford/165089225 Licentie: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.0/

5 thoughts on “30 kilometer per uur

  1. Beste Mo,

    Wanneer u naar mijn zorgvuldige onderzoek verwijst, waarvoor hartelijk dank, benoem dan ook mijn meest belangrijke standpunt uit dat onderzoek.

    Het is niet de snelheid die gevaarlijk is, maar de bestuurder die zijn/haar voet niet in bedwang kan houden, net als het voertuig waarin men zich verplaatst.
    Tel daarbij op, dat de jonge revo’s uit de buitendorpen zich volledig laten vollopen en nog achter het stuurkruipen en alles doen wat hun geloof verbied, de voorbeelden hiervan zijn legio, helaas.

    Kortom, 50 km/u binnen de kom is veilig, mits je je voertuig beheerst kan besturen.

    Met vriendelijke groeten

    drs. de Biel

  2. Het waren niet alleen raadsleden van de coalitie die met onderzoek zwaaiden. Selectief lezen, selectief presenteren, vooral alles voor vroem vroem! Veiligheid belijden maar de uitvoering in een doolhof sturen om met de auto maar geen minuut te verliezen.

  3. En dan wel een fietspad aanleggen of aan elkaar knopen waar de speedeleccers ongegeneerd met volle vaart van Ede dorp naar de stad Wageningen kunnen knallen en vice versa, lekker door Bennekom dorp waar niemand er op zit te wachten , het zoveelste megalomane project van Vriendje de Pater, je kunt er op wachten dat het ook daar mis gaat.
    Lang leve het pipo de clownpad, groeten uit Bennekom

  4. Mag 30km/uur ook snel ingevoerd worden in de bebouwde kommetjes van de Dorpen van Ede? Bvd van n dorpeling.
    (Oh ja, en 60km/uur op alle provinciale wegen door/langs natuurgebieden. En dan niet als advies – blauw vierkant bord – maar als gebod – rond rood bord-).

  5. Ik moet zeggen dat ik het met de heer de biel (leuke naam)eens ben , Het is heel erg makkelijk om altijd maar weer De automobilist de schuld overal van te geven maar dat is de Groots mogelijke onzin, Ik ben zelf automobilist maar ook fietser, Ik zie maar al te vaak hoe het er aan toe gaat op de weg met name degene op de elektrische fiets of de jeugd , jezelf helemaal afsluiten van de buitenwereld met een petje op capuchonnetje oordopjes , drie vier man naast elkaar fietsen zodat je op de rijbaan terecht komt, maar als er wat gebeurd is het De automobilist zijn schuld , onzin , Waarom moet je , als je het dorp in moet om boodschappen te doen als een achterlijke met zo’n elektrische fiets met een gang van 35 het dorp in , normale fiets is schijnbaar niet cool meer, We hebben allemaal wat dat betreft een plaat voor de kop. Ik realiseer me maar al te goed dat ik als automobilist uit moet kijken voor fietsers voetgangers enzovoort , maar ik moet er alles aan doen om mijn auto tip top te houden vaak voor grof geld , terwijl fietsers het allemaal prima vinden bijna geen of totaal geen verlichting geen zij reflectie net wat ik al zei oordopjes in mutsje op en maak schelden en een middelvinger Als je bijna van de sokken gereden wordt. Groeten uit Bennekom

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *