Het Edese college kiest voor de auto

Vrij parkeren, wellicht een droom voor iedere automobilist, mag vanaf 1 januari 2021 weer op het ENKA terrein, de vlakbij het treinstation gelegen woonwijk in Ede. Het parkeervergunningensysteem dat nu geldt, wordt daarmee opgeheven. Dit besloot het vijf partijencollege van Gemeente Belangen, VVD, CDA, ChristenUnie en GroenLinks deze week. Achtergrond was dat het aantal forenzen dat gebruik maakte van de parkeerplaatsen in de wijk toch wel meeviel.

De maatregel is waarschijnlijk tijdelijk zegt het College, maar is niettemin wederom een keuze voor de auto, want de boodschap is duidelijk: kom maar automobilisten die eerst wegbleven, er is genoeg plek en het is gratis. Hoeveel plek is er dan? Tweeduizend plekken als de wijk af is. Bij elkaar bijna vijf voetbalvelden parkeerplaatsen gevuld met auto’s. Een prachtige bijdrage aan de leefbaarheid van de wijk.

De Edese beslissing komt wellicht voort uit de Edese bestuurscultuur, want in andere gemeentes doen ze dit anders. Zo lees ik deze week in nota bene de Telegraaf dat in Rotterdam het College van VVD, CDA, PvdA, D66 en GroenLinks een wijk wil aanleggen waar parkeren helemaal taboe is. Geen parkeervergunningen, geen vrij parkeren, maar een parkeernorm van nul in de wijk. Dat kan natuurlijk alleen als er een treinstation vlakbij die wijk ligt denk je dan…. Een beetje toekomstvisie helpt ook wellicht.

Ook het Amsterdamse College van PvdA, SP, D66 en GroenLinks liet deze week op autogebied van zich horen. De Weesperstraat, een verkeersriool dwars door de stad, wil zij tijdelijk afsluiten voor doorgaand verkeer. Dit om te kijken wat die afsluiting onder andere zal betekenen voor de luchtkwaliteit en de leefbaarheid. Een inkoppertje lijkt me.

De kunst hebben de Amsterdammers waarschijnlijk afgekeken van Parijs waar de sociaaldemocratische burgemeester Anne Hidalgo een weg langs de rivier de Seine besloot af te sluiten voor auto’s en het gebied teruggaf aan de voetgangers. Omliggende straten werden daardoor wel drukker, maar het totale autoverkeer werd minder door een toename van het gebruik van openbaar vervoer en fiets en ook door het sluiten van parkeergarages. Dat laatste omdat die parkeergarages een aanzuigende werking zouden hebben op auto’s.

Tsja, in Ede zijn we nog niet zover. Sterker het Edese College gaat nog even flink door met aanzuigen. Zo werkt Ede aan de zuidkant van de gemeente druk aan de aanleg van het toekomstige verkeersriool van de A12 richting Ede. Aan de noordkant van het station worden ten behoeve van het doortrekken van dezelfde weg honderden bomen gekapt. En in de ENKA wijk schaft het Edese college dus parkeervergunningen af en werkt ze verder aan de aanleg van vijf voetbalvelden parkeerplaatsen.

Maar stelt u zich nu eens voor dat we die vijf voetbalvelden anders zouden gebruiken. Bijvoorbeeld als speelplekken voor kinderen of een mooi park. Stelt u zich eens voor wat het zou betekenen voor de leefbaarheid en de luchtkwaliteit als er straks geen minimaal 22.000 auto’s per dag tussen Bennekom en Ede rijden. Stelt u zich eens voor dat die honderden bomen zouden blijven staan.

Stelt u zich dus kortom eens voor wat het voor Ede zou kunnen betekenen als het vijf partijencollege van Gemeente Belangen, VVD, CDA, ChristenUnie en GroenLinks niet voor de auto kiest.

3 thoughts on “Het Edese college kiest voor de auto

  1. Enka was de enige buitenwijk in Ede waar bewoners moesten betalen voor parkeren. Reden: Nu is parkeren bij het station nog gratis voor iedereen maar de nieuwe parkeergarage die gebouwd gaat worden bij het nieuwe station is niet meer gratis. Dus uitwijkgedrag van forenzen waardoor de parkeergarage niet meer gratis is.

    Als je vindt dat autoeigenaren moeten betalen (ieder zijn mening) voor het gebruik van de openbare weg, moet je in ALLE wijken parkeervergunningen invoeren. Met een lagere OZB is dat ook best een reeel plan.

  2. Soms betalen we niets voor parkeren maar ergens heeft iemand dit wel betaald. Soms is dit uit service overwegingen tegenover de gebruiker van diensten (bv bij supermarkt of rondom kleine stations). Station Ede-W groeit, zeker met de verhoogde treinaanbod. Dit trekt meer auto’s aan. De gemeente wil niet meer gratis parkeerplaatsen aan bieden voor klanten van de trein. Zij latn dus een ondernemer een garage bouwen en die moet naast de kosten natuurlijk ook winst maken dus zal parkeren niet meer gratis zijn. Toevallig ligt er een wijk naast de parkeergarage waar je straks gratis kan parkeren. Je hoeft geen glazen bol te hebben om te voorspellen dat die wijk straks last krijgt van de auto’s van treinreizigers. Zij zullen dus straks graag die vergunning willen betalen om in hun eigen wijk te kunnen parkeren.
    Had de gemeente meer gratis parkeerplekken moeten maken? Dan kost dit de Edese inwoners ook geld want er kunnen dan minder woningen gebouwd/verkocht worden en dus minder belasting geheven worden en minder omzet in MKB.
    Je ziet hetzelfde in de buurt van iedere (commerciele) parkeergarage.
    Om dit gedrag (“ik heb het recht om mijn auto overal neer te zetten”) te beteugelen moet je gewoon GEEN parkeerplekken maken. Zeker als je bezig bent met een nieuwe wijk op loopafstand van het station. Als je dit vanaf het begin had gedaan dan waren er alleen maar mensen zonder auto komen wonen die geen parkeervergunning hoefde te kopen en had de gemeente het autogebruik in de bebouwde kom gelijk enrm weten te verminderen.
    Ooit heeft de gemeente station Ede-W uitgeroepen tot OV en fiets station en Veenendaal-de Klomp tot auto station. Daar is helaas niets meer van overeind gebleven: Ede denkt op 2 fronten te kunnen strijden en te winnen (dat dachten er meer)

  3. Er is natuurlijk ook nog een tussenoplossing: geef bewoners van de wijk één kosteloze parkeervergunning per woning, laat iedere andere vergunning geld kosten maar verplicht gekoppeld aan (mede-)bewonerschap, en verder algeheel parkeerverbod.

    Dan beheers je het wildparkeren, beperk je het aantal auto’s in de wijk en zo heb je een aardige middenweg.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.