Dodenweg N310

Onheilspellende sirenes loeiden van de week door ons dorp Otterlo in de richting van Arnhem. Helden van ambulance, politie en brandweer waren onderweg naar weer een ongeluk, zoveel was wel zeker. Een van onze medewerkers kwam even later wat witjes ons bedrijf binnen lopen. Hij had moeten stoppen op de plek van het ongeluk en was ongewild getuige van een reanimatie van een jonge jongen. De auto van de jongen had een boom vol geraakt. Al eerder verongelukte de vader van een ex-medewerker van ons een paar honderd meter hier vandaan. Ik weet ook niet hoe vaak ik de sirenes al gehoord heb. De N310 tussen Arnhem en Otterlo eist steeds weer nieuwe slachtoffers.

Is daar niets aan te doen? Nou er is best wel wat geïnvesteerd in de N310. Je kunt het je bijna niet voorstellen maar in de jaren 80 van de vorige eeuw was er bijvoorbeeld nog geen fietspad. Fietsers en auto’s gebruikten dezelfde rijbaan. Een gevaarlijke situatie die je op twee manieren kunt oplossen. Auto’s dwingen langzamer en veiliger te rijden of voor veel geld een fietspad aan leggen. Gekozen werd voor een fietspad zodat de auto’s hard over de N310 konden blijven rijden.

Een ander gevaar was overstekend wild. Om aanrijdingen met wild te voorkomen werd daarom een oversteekzone aangelegd. In die zone was de maximale advies snelheid 60 kilometer per uur. Bij die snelheid kon wild nog veilig oversteken. De wildaanrijdingen hielden echter niet op want auto’s bleven toch harder dan 60 rijden. Een gevaarlijke situatie die je op twee manieren kunt oplossen. Auto’s dwingen langzamer te rijden of voor veel geld een ecoduct aan leggen. Gekozen werd voor de aanleg van een ecoduct van 30 miljoen euro zodat de auto’s hard over de N310 konden blijven rijden.

Met het drukker worden van het verkeer namen de kansen op onverantwoord rijgedrag en ongelukken ook toe. Een gevaarlijke situatie die je op twee manieren kunt oplossen. Meer investeren in openbaar vervoer of voor veel geld nieuwe snelwegen aan leggen. Gekozen werd voor veel geld de A30 aan leggen zodat de auto’s hard over de N310 konden blijven rijden.

En nu is er dan de stikstofcrisis. Hoe harder je met je auto rijdt hoe meer stikstof je uitstoot, ook al is dat misschien maar een beetje. Een onwenselijke situatie die je maar op één manier kunt oplossen. Auto’s dwingen langzamer te rijden, ook over de N310, dwars door Natura 2000 gebied.

Langzamer rijden op de snelwegen lijkt al onontkoombaar, maar of het gaat gebeuren is toch de vraag. Ik hoorde een psycholoog op de radio beweren dat mensen die op snelwegen langzamer moeten rijden agressief worden. Deze agressie leven ze dan uit door op 80 kilometerwegen veel te hard te gaan rijden. Als je daar dan ook nog eens 60 moet gaan rijden wordt de automobilistensoort helemaal gek, is zijn verwachting.

Er zit wat in. Ik heb eens als proef met 60 kilometer per uur van Ede naar Otterlo gereden. De hele weg werd ik gebumperkleefd en ingehaald door op hun voorhoofd tikkende en middelvinger opstekende mensen. In Otterlo hield de politie me ten slotte aan en moest ik blazen omdat ze dachten dat ik dronken was…

Maar veel keuze is er toch niet, zeker niet op de N310 hier in Otterlo. Een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur leidt tot minder ongelukken, minder verkeersdoden en gewonden, minder inzet van ambulance, politie en brandweer, minder stikstofuitstoot, een positieve bijdrage aan natuurverbetering en een grotere kans op woningbouw in Otterlo.

En natuurlijk ook tot minder sirenes.

 

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *