De World Food Center Experience hoort in de supermarkt

Zoals bekend wil de gemeente Ede een World Food Center Experience (Wereld Voedsel Centrum Belevenis JvdP) op de voormalige kazerneterreinen in Ede inrichten. Dat is een soort voedselkennis pretpark, of zoals het World Food Center (WFC) het zelf formuleert: ‘een attractief voedselavontuur met dialoog, educatie en zeker ook: beleving en fun.’ Plezier wordt met dat laatste bedoeld.
Een van de doelstellingen van de Experience is consumenten stimuleren voedselkeuzes te maken die goed zijn voor henzelf. Je bent wat je eet zeg maar.

Voor voedselpartijen is de Experience een interessante plek om zichzelf te presenteren, bijvoorbeeld voor supermarktketens. De manager Kwaliteit & Duurzaamheid van Albert Heijn (AH) is dan ook enthousiast over waarom de supermarkt keten bij de Experience betrokken wil zijn: ‘Gezond, lekker en duurzaam eten is wat ons hier bij het World Food Center bindt,’ aldus Anita Scholte op Reimer van de AH. Ik geloof het graag en inderdaad kun je bij de AH supermarkt veel gezond en biologisch geproduceerd voedsel verkrijgen.

Toch krijg ik bij deze betrokkenheid een ‘dweilen met de kraan open’ gevoel. Dat komt bijvoorbeeld omdat ik lees dat op middelbare scholen jongeren vaak niet voor gezond eten uit de schoolkantine kiezen, maar voor minder gezond eten uit de omgeving. Bijvoorbeeld een Mars die bij een nabij gelegen Albert Heijn als impulsaankoop bij de kassa wordt gepresenteerd.

Niet echt een gezonde keuze namelijk zo’n Mars. Per 100 gram zit er in de reep 16.6 gram vet, 70.9 gram koolhydraten waarvan 61.7 gram suikers. Een obesitasbom dus die op nummer één van de top tien van meest ongezonde snacks staat. Toch zegt de producent van Mars op haar website dat het belangrijk voor Mars is dat hun producten, onder andere ook Twix en Snickers, onderdeel zijn van een gezond dieet.
Onderdeel van een gezond dieet? Waarschijnlijk bedoelen ze een fruitsalade met Mars of Snickers garnituur. Dat wordt smullen vanavond.

Maar is het niet raar? Je geeft dus als overheid heel veel belastinggeld uit aan een WFC Experience om mensen te stimuleren gezond te gaan eten. Je besteedt in je onderwijs heel veel belastinggeld aan voorlichting over gezond eten. Je steekt heel veel belastinggeld aan het optuigen van schoolkantines met gezond eten. En ondertussen geef je bedrijven als Mars en Albert Heijn toestemming om mensen te verleiden heel erg ongezond eten te kopen.

Ongetwijfeld heeft dat iets te maken met het economisch belang van Mars, omzet in Nederland ruim 1 miljard euro, en van supermarkten die aan de verkoop van Mars verdienen. Het belang van de vrije markt en vrije keuze hoor ik ook al benadrukt worden. Maar laten we bijvoorbeeld de toenemende zorgkosten die de verkoop van dergelijke producten veroorzaakt dan ook even meerekenen.

Het is daarom veel logischer om de verkoop van dergelijke ongezonde snacks te verbieden. Of anders in de verkoopprijs alle kosten mee te nemen die het produceren en eten van zo’n product veroorzaakt. Een apart World Food Center Experience is dan eigenlijk niet meer nodig. Logisch ook want die Experience gebeurt in de supermarkt, waar de consument zijn keuzes maakt.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.