De Parklaan mag nooit vierbaans worden

Tweeëntwintigduizend auto’s per dag gaan er straks rijden. Van de nieuwe A12 afslag bij Bennekom naar de ENKA en Kazerneterreinen en mogelijk de World Food Experience in Ede. Dat is tienduizend meer dan er nu rijden. De meeste van die automobilisten zijn CDA’ers en VVD’ers maak ik op uit een vraaggesprekje met de Edese ChristenUnie wethouder Leon Meijer in dagblad Trouw van 14 juli. De journalist schrijft namelijk “Wethouder Meijer moet schipperen met zijn groene idealen en coalitiepartijen VVD en CDA die overal met de auto willen komen.” Misschien zit er een kern van waarheid in. Desalniettemin zullen veel ChristenUnie automobilisten straks ook de afslag bij Bennekom nemen om een bezoek te brengen aan de Experience, het kindje van wethouder Meijer. In de Experience worden zij dan een dagje voorgelicht over hoe ze hun consumentengedrag kunnen verduurzamen.

U voelt het al, dat duurzame wringt een beetje met dat autoritje. Dat kan nog meer gaan wringen als mede door de Experience het aantal auto’s per dag meer dan nu verwacht, toeneemt. Dan komt er een moment dat de geplande twee banen te weinig zijn om te voldoen aan de doorstromingsnormen. Dan komt er een moment dat de gemeente honderden bomen gaat kappen en toch de Parklaan gaat verdubbelen naar vier rijbanen. Een beetje krom dat de Experience die juist duurzaamheid wil bevorderen zo bijdraagt aan bomenkap en meer asfalt.

Is die verdubbeling naar vier rijbanen dan onvermijdelijk? Wel als je autogebruik als autonome factor ziet, waarbij doorstromingsnormen voor auto’s bepalen wat er moet gebeuren en de politiek slaafs moet volgen. Leefbaarheid, biodiversiteit en behoud van bomen is dan uiteindelijk hieraan ondergeschikt. Een theehuismonument kun je nog wel verplaatsen, grote monumentale bomen kun je alleen maar kappen als ze de te verbreden rijbaan in de weg staan. Ik heb de indruk dat men in Ede op dit punt berustend afwacht of dat noodlot aanbreekt en min of meer accepteert dat er niets aan te doen is.

Maar je kunt er wel wat aan doen natuurlijk als je je uitgangspunt maar verandert. Dat uitgangspunt moet zijn dat je streeft naar wat goed is voor de leefbaarheid en hand in hand daarmee biodiversiteit en natuurbehoud. Tweeëntwintigduizend auto’s per dag is dan al een hele aanslag, maar goed als dat bepaald is, waarom dan niet vaststellen dat dat het maximum is. Waarom zeggen we niet gewoon dat voor meer auto’s gewoonweg geen ruimte is.

Want je kunt toch oplossingen bedenken om te voorkomen dat er toch een groter aanbod van auto’s komt dan de weg dragen kan.

Je verlaagt bijvoorbeeld de parkeernorm in het ENKA gebied en op de Kazerneterreinen. Wie zo vlak bij natuur en een straks gloednieuw station in een duurzame woning wil wonen, zal genoegen moeten nemen met minder autogebruik.
Je gebruikt rekeningrijden om het verkeer te spreiden.
Je legt een parkeerterrein aan bij de A12 afslag waarvandaan pendelbussen naar de Experience rijden. Of… je ziet helemaal af van de Experience, dat scheelt ook veel verkeer.
Of je bedenkt nog wat anders. Er zijn vast nog wel meer ideeën te bedenken om het onheil van een vierbaansweg te voorkomen.

Maar het begin moet zijn dat de politiek van uitgangspunt verandert. Niet de doorstroming van auto’s is het belangrijkste, maar een leefbare omgeving voor je inwoners en behoud van natuur en biodiversiteit. Als de gemeenteraad dat uitgangspunt huldigt, zou ze moeten besluiten dat de Parklaan nooit, maar dan ook nooit vierbaans wordt.

2 thoughts on “De Parklaan mag nooit vierbaans worden

  1. De omgeving van Ede is bijzonder Mooi; voor de rest moet je niet in Ede zijn eigenlijk, zeker ook niet met de huidige bestuurders !
    Ze hebben liever file dan een goede doorstroming van verkeer.
    De fiets-“snelweg” tussen Ede en Veenendaal kent obstakels; op veel plaatsen hangt de bermbegroeiing er overheen waardoor 1/4 deel onberijdbaar is.
    Dan nog zijn er de nodige, niet of slecht op elkaar afgestelde stoplichten, die files en veel optrekkend en afremmend verkeer geven.
    Mooie plekken aan de rand van het dorp worden overgeleverd aan schatrijke ontwikkelaars (die nóg rijker worden), die er huizenblokken laten bouwen etc. etc.
    Gezellige sportaccomodaties zijn ergens naar de rand van het dorp verdreven (DTS ’35, vv Ede)
    Scholen allemaal bij elkaar gezet in Zuid.
    Voor mij slechts één fijn plekje in Ede…..

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.