In één van mijn eerste columns, die ik ver terug in de tijd schreef voor de Edese Post (RIP), ging het over het hoge aantal verkeersdoden in gemeente Ede. Ik schreef toen:
Ede was onlangs in het nieuws vanwege een record, maar in dit specifieke geval mag de gitzwarte vlag gerust halfstok. In onze gemeente zijn namelijk relatief de meeste verkeersdoden per jaar te betreuren. Op nummer twee stond Emmen, vergelijkbaar met Ede, beiden met een groot buitengebied waar ook veel dodelijke ongelukken plaatsvinden.
We zijn intussen zo’n tien jaar verder maar ik heb het idee dat we helaas nog steeds aardig meedoen in dit wel heel lugubere landelijke klassement. Maar ook op het gebied van verkeersongevallen zonder dodelijke afloop en dat binnen de bebouwde kom zitten we in gemeente Ede ook aardig in de lift!
Op twitter registreer ik de laatste tijd zo’n beetje dagelijks wel iets in deze categorie. Hoe kan dat? Zijn we gemiddeld minder oplettend dan wel roekelozer aan het verkeer gaan deelnemen? Ligt het aan de infrastructuur van onze lokale wegen? Zijn het de coronaperikelen die ons zo langzamerhand parten gaan spelen?
In het bedrijf waar ik werk moet voor elk ongeval, hoe klein en op het eerste oog niet noemenswaardig, een incidentformulier worden ingevuld. Zelfs als het om een bijna-incident gaat moet dit worden gerapporteerd. Daarna worden de betrokkenen gehoord en er wordt er een grondige analyse van het gebeuren gemaakt!
Er wordt dan bekeken wat de precieze aanleiding was en onder welke omstandigheden. Vervolgens welke maatregelen er eventueel moeten worden genomen om herhaling te voorkomen. De filosofie van deze werkwijze is om een rode lijn te ontdekken waarop het veiligheidsbeleid moet worden afgestemd!
Hier moest ik aan denken bij die lange reeks van (bijna) ongevallen waar we in Ede mee te maken hebben. Staat elk geval gewoon op zich of wordt er doorgaand verder onderzoek gedaan in elke individuele zaak om wellicht een terugkerend patroon te ontdekken? Is hier bijvoorbeeld een ambtenaar mee belast?
Volgend jaar in maart zijn er weer gemeenteraadverkiezingen. Welke partijen gaan nu alvast melden dat de lokale verkeersveiligheid bij hen echt bovenaan staat! Want het gaat natuurlijk wel onderwerp nummer één worden tijdens de (allereerste openbare!) coalitiebespreking mag ik aannemen!
Hoog tijd voor rigoureuze actie dames en heren van politiek Ede. Het loopt nu voor Edese verkeersdeelnemers en onze gasten nog veel te vaak te verkeerd af!
Spijker op de kop. Wat is er veranderd?
VEEL TE WEINIG.
Vorig jaar publiceerde ik vijf columns met voorbeelden van gevaarlijke verkeerssituaties in Ede. Reactie van gemeentewege: NUL KOMMA NUL behalve een bevestiging van ontvangst.
Wat is een mensenleven de geachte dames en heren van college en raad nu echt waard?
Kans om van de N224 een 50/60 km max route te maken leggen ze naast zich neer…
Onlangs bijvoorbeeld de renovatie van de Kernhemse weg. Waar kiest men voor: nieuw asfalt zodat je als snelverkeer nog harder de onoverzichtelijke bocht kan ronden. Hier steken veel voetgangers over, gezinnetjes die druk pratend in het bos gaan wandelen, ouderen met hondje idem, komt een auto de hoek om scheuren en dan…