In deze tijd, die gedomineerd wordt door het Coronavirus, speelt zeep een hoofdrol. Benodigd om veelvuldig je handen te wassen raakt het langzamerhand overal uitverkocht of wordt voor woekerprijzen aan de man gebracht. Een probleem voor velen, maar niet voor onze wethouder Peter de Pater. Deze wethouder, met als adagio “Genieten ontstaat door het harde werken vooraf” heeft voor zichzelf de oplossing: zijn handen wassen in onschuld (ik houd me aan het uitgebrachte advies).
Want waarom lopen bewoners en winkeliers bijna met schuim rond de mond (zeep schuimt) als het over de Bellesteinsoap gaat? Waar gaat het eigenlijk om? Op de Bellestein wordt een nieuw gezondheidscentrum gebouwd, langs de Slotlaan en in lijn met het gebouw “De Pleinen”. En de Lidl wil met ongeveer 5 meter naar achteren uitbreiden. Dus kwam er het voorstel voor een nieuw bestemmingsplan. Dat was (en is?) nog allemaal redelijk probleemloos, het echte probleem kwam toen men naar de verkeersafhandeling ging kijken. En dan met name naar de bewegingen van de vrachtwagens die de Bellestein aan de westkant bevoorraden. Die kunnen daar namelijk niet keren en moeten dan achteruit rijden.
Daarom heeft men het adviesbureau Goudappel Coffeng gevraagd een onderzoek te doen met twee doelen:
Een veilige en toekomstige verkeersituatie, waarbij het bevoorradingsverkeer niet meer achteruit hoeft te rijden.
Een oplossing waar alle betrokkenen tevreden mee zijn.
B en W hebben (mede op basis van dit advies) besloten dat een ontsluitingsweg tussen het nieuwe gezondheidscentrum en een bestaand deel de oplossing is. Deze weg loopt langs de westkant van de winkels en de vrachtauto’s rijden dan via de keerlus aan het einde weer via dezelfde weg terug.
Winkeliers en bewoners willen echter geen weg dwars door het winkelcentrum maar een in- en uitrit vanaf de Kastelenlaan. Een ontsluiting dus aan de westkant. Deze volgens hen veiligere route kruist dan wel het fietspad maar dat kan veilig. Dat hebben ze netjes laten uitzoeken door hún adviesbureau Aveco de Bondt. Beide adviesbureaus hebben tellingen gedaan v.w.b. verkeersbewegingen. Goudappel Coffeng kwam op 250 door alleen voetgangers te tellen en Aveco de Bondt op 750 door zowel voetgangers als fietsers te tellen. Het schijnt dat de expert van Goudappel Coffeng niet eens in het winkelcentrum ter plaatse is gaan kijken en informeren.
En nu hebben we een (uitgesteld) probleem want de wethouder houdt vast aan zijn eigen visie. Een visie die niet gedeeld wordt door de Gemeenteraad, de winkeliers en de bewoners van Bellestein. Zijn argument: de variant Kastelenlaan is niet veilig omdat de vrachtwagens achteruit moeten rijden en de chauffeurs zien dan door de dode hoek niet alle fietsers. Volgens woordvoerder Rob Hendriksen (VVE) heeft Aveco de Bondt echter een oplossing zonder dode hoek die wél veilig is.
Aanstaande donderdag gaat de Gemeenteraad beslissen over het bestemmingsplan voor de nieuwbouw van het gezondheidscentrum. Maar……..de oplossing voor de verkeersafwikkeling zal daarin niet worden meegenomen omdat die meer tijd gaat kosten.
Graag haal ik nog even het 2e doel van het door de Gemeente uitgegeven onderzoeksopdracht aan: “Een oplossing waar alle betrokkenen tevreden mee zijn”.
Gelet op deze soap over de Bellestein concludeer ik vooralsnog dat er inderdaad sprake is van een ‘dode hoek’. Maar die dode hoek zit dan wel in het (politieke) blikveld van de wethouder, die m.i. daardoor voorlopig nog niet kan “genieten door zijn harde werken vooraf”.
Aan de westkant van Bellestein moet een keerlus voor vrachtauto’s komen? Maar daar is niet voldoende ruimte voor zonder sloop van de garageboxen. En dat vraagt dan weer om problemen, want die boxebn zijn in gebruik als opslag door de winkeliers.
Een vrachtauto die goederen moet afleveren achter de winkels aan de westkant van de Bellestein moet heen of terug achteruit rijden, omdat hij tussen de achterzijde van de winkels (en de daar geparkeerde auto’s) en de ook daar aanwezige garageboxen niet kan keren, daarvoor is het ter plekke te smal.
Ik vraag mij af hoe daar dan een keerlus kan komen, c.q. waarom die er dan niet allang is.
Overigens is een geheel nieuw gezondheidscentrum ook niet echt nodig, het bestaande centrum kan prima van een verdieping worden voorzien waarbij de thans bestaande begane grond verbouwd kan worden.