Vorige week presenteerde onze regering met veel trots het klimaatakkoord. Dit was het nationaal uitvloeisel van het Parijs klimaatakkoord van 2015. In dat door wetenschappers als broodnodig omschreven en internationaal bewierookt akkoord werden luchtvaart- en scheepvaartsector ontzien. Een gemiste kans, zeiden deskundigen want die sectoren dragen ook bij aan de klimaatcrisis.
Wat en wie schetst onze verbazing toen ook in ons nationaal klimaatakkoord deze beide sectoren – luchtvaart en scheepvaart – schitterden door afwezigheid.
Hoe kan dat nu?
Het zal toch niet zo zijn dat onze eigen minister van Infrastructuur een vooruitgeschoven post is in onze regering als lobbyist van de lucht- en scheepvaart? Ze zal toch wel haar verantwoordelijkheid kennen na de waarschuwing van het RIVM dat er te veel jonge kinderen en ouderen ziek worden van steeds meer fijnstof in de lucht veroorzaakt door het vliegen? Ze zal toch wel op de hoogte zijn van het pleidooi van de Nederlandse regering bij de EU om kerosine eindelijk, ja eindelijk, gewoon te gaan belasten zoals ook benzine, diesel en elektriciteit belast worden? Ze weet toch wel dat op vliegtickets geen btw wordt geheven waardoor vliegen schandalig goedkoop is en daardoor een vliegretour naar Barcelona minder kost dan een enkele reis per trein naar diezelfde stad? Kortom, ze zal toch wel het beste voor hebben met de volksgezondheid van de Nederlanders?
Nee dus.
Waar minister Wiebes nog een poging deed het klimaatakkoord te verkopen als ‘vergroten van het draagvlak voor noodzakelijk klimaatbeleid’, zegt minister Van Nieuwenhuizen doodleuk: ‘Schiphol mag groeien met 40.000 vluchten per jaar mits er schonere en stillere vliegtuigen komen en minder nachtvluchten.’
En dat terwijl echte deskundigen zeggen dat elektrisch (dus stil en zuinig) vliegen pas mogelijk is – op zijn vroegst én als alles meezit – in 2030.
Onze eigen minister is onverantwoordelijk naar haar eigen bevolking en met name de direct omwonenden van Schiphol. Onze eigen premier zal over 5 jaar – terugziend op dit besluit – verklaren: ‘dat besluit in 2019 om de luchtvaart door te laten groeien ondanks de klimaatcrisis was hysterisch beleid.’
Groei van Schiphol zal ook meer drukte in het luchtruim boven Ede betekenen. En zal vroeg of laat ‘uitgeruild’ worden tegen opening/groei van Lelystad Airport.
Hopelijk zal onze eigen Edese wethouder van Luchtvaart (ja, die hebben we) de moed hebben om het kakelverse groeibesluit van de minister openlijk af te keuren. En hopelijk volgen alle betrokken wethouders in ons mooie land zijn voorbeeld zodat onze minister haar groeikeutel intrekt wat voorkomt dat we met volledig draagvlak met zijn allen naar de kloten gaan.