ASFALT OBESITAS

Toen na de landelijke verkiezing in 2010 de VVD, CDA en PVV elkaar hadden gevonden was kabinet Rutte I een feit. Het was een minderheidskabinet dat alleen in de tweede kamer kon rekenen op een geringe meerderheid en dat in de eerste kamer informele steun had van de SGP. Bij het lanceren van de nieuwe plannen repte minister-president Rutte toen van beleid waar ‘rechts Nederland zijn vingers bij af kon likken’. Grote smaakmaker bij dat zogenaamde likken was namelijk de verhoging van de maximale snelheid op snelwegen naar 130 km per uur.

Verder ook de aanleg van meer wegen om het fileleed terug te dringen. Het grote aflebberen kon beginnen. Ik moest hier afgelopen week aan denken toen ik las dat het Utrechtse PVV statenlid Han IJsennagger het volgende liet noteren: “Het zou een echte oplossing zijn als de A30 bij Ede over de Rijn bij Wageningen doorgetrokken zou worden naar de A15 bij Dodewaard. Maar goed, dat is politiek niet haalbaar dus dan stemmen we schoorvoetend maar in met de tientallen miljoenen voor een dubbele Rijnbrug.’’

De PVV heeft dus liever een snelweg door het Binnenveld maar gaat mee met de dubbele Rijnbrug. Verder viel te lezen: “De PVV-suggestie was bijvoorbeeld voor de SGP niet onbespreekbaar, maar afspraak is dat er pas in 2028 eventueel gesproken wordt over een mogelijke nieuwe Rijnbrug en snelweg door het Binnenveld.” Kijk dan hou ik mijn hart al vast. Ik heb nog even geïnformeerd bij de lokale SGP hoe die denken over die materie. Die sprak van: “Met de kennis van nu lijkt ons dit nu de laatste optie.”

Dus het Binnenveld opofferen aan het asfalt is gelukkig bij de Edese SGP voorlopig geen issue. Maar met dit soort zaken kan een gemeentelijke partij uiteindelijk wel eens heel anders denken dan dat ze doen in de provincie of in de tweede kamer. Hier in gemeente Ede zijn alle partijen het ook unaniem eens dat we geen laagvliegroutes over ons grondgebied willen. Maar we kunnen massaal vanaf de Bergstraat wel moord en brand schreeuwen… beslissingen over dit soort zaken worden uiteindelijk elders beklonken.

Want landsbelang (lees economische vooruitgang!) gaat prevaleren en de mening van de direct betrokken inwoners en de natuur is dan ook vaak van ondergeschikt belang. In plaats van autoverkeer te stimuleren zouden er maatregelen moeten worden genomen om het juist terug te dringen. Daarbij steek ik graag mijn beide handen in de pot met dit soort gezond beleid om ze vervolgens vinger voor vinger zichtbaar genietend af te likken. Hoogste tijd dus om de ‘asfalt obesitas’ rigoureus aan te pakken. Is het niet linksom dan wel rechtsom…

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.