Op een klein stationnetje

Kak! Auto kapot. Gelukkig kon ik mijn eigen garage aan de Parkweg nog bereiken om vanuit daar naar het station te lopen. Na een gevecht met de kaartjesautomaat, omdat ik mijn leesbril niet bij me had, lukte het me om op het juiste perron te komen, wat in Ede niet echt een mirakel is met twee keuzes. Nou klinkt dat best wel deftig, perron, maar het is uiteindelijk maar gewoon een stoepje dat op dezelfde hoogte zit als de drempel van de trein. Zelfs het instappen in de goede trein lukte me. Trots op mezelf.

Onderweg naar Utrecht had ik genoeg tijd om na te denken en een beetje te internetten met de gratis wifi en ik keek nog eens naar het nieuwe station dat in Ede moet worden gebouwd en dat 81 miljoen exclusief BTW zou moeten kosten.

81 miljoen. Dat geld moet worden betaald door de overheid. Beetje van het rijk, een beetje van de provincie en een beetje van de gemeente Ede. Kortom, allemaal gemeenschapsgeld.

Nou heb ik dus weinig verstand van treinen maar ik heb me laten vertellen dat er ondanks een nieuw station geen enkele trein extra gaat rijden vanuit Ede. Omdat ik maar één keer per jaar met de trein ga maakt me dat niet heel veel uit. Maar voor de mensen die dagelijks op een tochtig perron staan te blauwbekken lijkt me dat wel belangrijk. Voor die mensen verandert er dus eigenlijk niets. Ja, als ze naar boven kijken dan zien ze in plaats van een metalen dak een houten constructie die moet doen denken aan….de Veluwe. Mooi, maar na een weekje plafond staren op het perron ben je daar wel op uitgekeken lijkt me. Bovendien woont of werkt het gros van de reizigers op de Veluwe, wat moet je anders op station Ede doen dunkt me, dus het lijkt me best wel overbodig, zo’n houten plafond.

Aangekomen in Utrecht viel me wel een verschilletje op met Ede. Winkels. In Utrecht kun je om half negen ’s ochtends al een kroket kopen of een doos bonbons van Leonidas. Dat kan op station Ede dan weer niet maar ik vraag me echt af wie daar in Ede op zit te wachten. Ede is, en dit wordt een teleurstellende mededeling voor sommigen, geen Utrecht.

In het nieuwe station komt wel ruimte voor meer winkels volgens het filmpje op youtube maar volgens de wethouder komen er maar heel weinig winkels. Daar snap ik dan weer niet.

Het nieuwe station werd aanbesteed. Bouwers werden uitgenodigd om in te schrijven voor 81 miljoen of minder. Er bleek geen bouwer die daar zin in had. En dat levert een jaar vertraging op. Een jaar waarin alles weer duurder wordt. Dat gaat dus naar de 90 miljoen. Bijna € 800 per Edenaar en voor mijn minigezin dus als bijna 3000 euro.

Voor een stoepje dat op dezelfde hoogte staat als de ingang van de trein. Voor een perron dat net zo tochtig zal blijken als op het huidige station. Voor een gemeente met grote tekorten in de maatschappelijke ondersteuning van haar burgers. In tijden van een gemeentelijke begroting die maar niet wil sluiten.

Zullen we maar gewoon genoegen nemen met het bestaande station met het hetzelfde tochtige perron maar wel 90 miljoen besparen? Dan koop ik die kroket wel in Utrecht.

 

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *