Zo dicht op elkaar zitten als voor maart 2020 dat kan niet meer. Er moet duidelijk meer ruimte komen voor ieder persoon, ook in het centrum van Ede. Deskundigen verwachten een enorme groei van fietsers. Dat gaat natuurlijk problemen geven want voor maart 2020 kon je op een beetje zonnige marktdag al Amsterdamse situaties in Ede meemaken als het gaat om fiets parkeren.
Dat de binnenstad van Ede ook moet veranderen staat vast. Zo kan ik me voorstellen dat op niet-marktdagen bijna het hele marktplein en Brouwerstraat wordt vol gezet met terrassen. In Astrant en Beversport komen nieuwe horeca ondernemers die het hele nieuw ingerichte Kuiperplein opnieuw inrichten als een enorm terras.
Alle pleinen en straten in de binnenstad worden vol gezet met tafels en stoelen op 1,5 meter afstand. Al dan niet voorzien van een horeca zaak die personeel op rolschaatsen inschakelt om de grotere afstanden nar de tafels te kunnen bedienen. Met name de Achterdoelen leeft helemaal op. In de oude V&D komt een enorm overdekt terras en als het mooi weer is kunnen al deze tafels en stoelen naar buiten worden gebracht. Dit biedt tevens een enorme kans voor onze digitale wonderboys die iedere tafel en stoel kunnen uitrusten met een bewegingselement die zelf zijn plaats zoekt als het commando via een app wordt gegeven om naar binnen cq buiten te gaan.
De bereikbaarheid van het centrum wordt ook anders. Allereerst wordt de Valleilijn ondergronds gebracht. Hij verdwijnt ondergronds ter hoogte van het Maanderzand/ESV en komt pas weer bovengronds ten noorden van de Doolhoflaan. Omdat hierdoor ook 10 overwegen gesloten worden (waaronder de N224), komt hiervoor een enorme bult subsidie van de verschillende overheden beschikbaar om dit te bekostigen. Ede krijgt dan een ondergronds station van metro achtige allure. Uiteraard wordt het dubbelsporig aangelegd zodat de frequentie omhoog kan en de enorme toeloop van dagjesmensen kan ondersteunen die Ede-stad dan aantrekt.
De huidige wegen die nu nog met een zogenaamde centrum ring zijn verbonden worden allemaal doodlopend bij uitstekende parkeervoorziening. De nieuwe ring om Ede centrum ligt bij de nieuwe parklaan, N224, Proosdijerveldweg, Slotlaan, Keesomstraat enTooroplaan/Emmaweg.
De huidige toegangswegen Molenstraat, Veenderweg, Verlengde Maanderweg, Klinkenbergerweg, Arnhemseweg worden de nieuwe assen in een taartpuntige verdeling waarbij ze onderling alleen met de fiets bereikbaar zijn conform het succesverhaal van Groningen.
Auto’s zullen eerst naar de ring terug moeten voordat ze een volgende taartpunt in kunnen rijden. Dit stimuleert ook het fietsgebruik nog meer dan dat er door het Corona virus gebeurd. Dit betekent herinrichting van de huidige centrumring als fietsstraat (want politie, ambulances, brandweer en vooral winkel aanleveringen moeten toch nog steeds bij het centrum kunne komen). Bijkomstig voordeel is dat Ede-centrum veel schonere lucht krijgt en de toeristen zelfs daar op af komen en de Edenaren langer doet leven zodat ze langer hun geld kunnen besteden aan de winkeliers en horeca in dit mooie centrum.
Er komt dan ook een nieuwe behoefte aan meerdere grote fietsenstallingen om het centrum. Misschien is dat te combineren met de parkeergarages zodat de mensen die met de auto komen ook makkelijk met een (swap?)fiets eventueel verder kunnen als hun bestemming toch wat verder weg ligt van deze parkeervoorziening.
Bussen rijden niet meer DOOR het centrum. Ze rijden eromheen (via de nieuwe ring) of hebben het centrum als eindpunt voor ze terugrijden. Als dit eindpunt dan ook ligt bij zo’n parkeervoorziening dan hebben we het begin van een HUB.
André Klomp