(V)luchtig nieuwjaar

Tijdens een gezellig feest begin dit jaar in een knusse woonkamer in het centrum van Ede, komen we op een of andere manier op het onderwerp Lelystad AirPort. Onmiddellijk kijk ik hoopvol op. ‘Het houdt Edenaren dus toch bezig!’ dacht ik blij.

Net als ik enthousiast wil betogen dat de kleine werkgroep HoogOverEde zich inzet tegen het laagvliegen vanuit het nog te openen vliegveld Lelystad AirPort, hoor ik al meteen de reacties: (schouderophalend) ‘het komt er toch wel’, ‘in Den Haag luisteren ze toch niet naar ons’, ‘ach het zal wel meevallen, we zijn wel wat geluid gewend’. En zo snel als het onderwerp opkwam, zo snel ging het weer over een volgend onderwerp: de btw-verhoging.

Ik had willen roepen: ‘mensen, sta op en laat duidelijk horen dat we geen lucht vol fijnstof willen, dat we onze kinderen een schone wereld gunnen’.
Net als ik denk dat niemand nog enige interesse in dit onderwerp toont, zeg ik hardop: ‘vliegen wordt het nieuwe roken’. Verschrikt kijken ze op. ‘Hoezo?’, vraagt een van de feestgangers?

En dan sommen we met z’n allen de nadelen van enorme groei van de luchtvaart op: de vele vliegtuigen die stiekem in aantal toenemen boven ons hoofd en miljoenen liters kerosine verbruiken, de vuile lucht die ze achterlaten, de herrie die we nu al horen. Wat bezielt ons dat we dit allemaal maar over ons heen laten komen? Want eerlijk: we weten best dat een ticket van €25 naar Barcelona wel een beetje erg goedkoop is. Superleuk dat we nu de hele wereld over kunnen voor weinig geld, maar er klopt iets niet: voor €25 halen we net Maastricht met de trein!!!! En diezelfde vlucht naar Barcelona stoot net zo veel CO2 uit als 562 wasjes in de wasmachine of 193 douchebeurten.

Een van de gasten vindt mij hypocriet: ‘en die mensen die rond Schiphol wonen dan? Die hebben veel meer vliegtuigen om zich heen. Het is toch goed dat we hen ontlasten?’.

Was het maar zo’n feest: met de opening van Lelystad AirPort breidt het aantal vluchten in Nederland alleen maar uit. En het luchtruim is zo vol, dat ze alleen maar laag over het oosten van Nederland kunnen vliegen. Dus blijven ze nog vliegen boven Schiphol en krijgen wij Edenaren er een vliegtuigsnelweg boven ons hoofd bij.
Het gesprek valt een beetje stil en iemand vraagt een beetje moedeloos: ‘maar wat kunnen wij daaraan doen?’ ‘Nou, laten we er ons bewust van blijven dat alles wat wij doen een prijs heeft en dat al het goede start bij onszelf.’

Daar klinken we op en we wensen elkaar luchtig een mooi, gezond en vooral bewust Nieuwjaar.

Astrid Wagenaar

2 thoughts on “(V)luchtig nieuwjaar

  1. laagvliegen…hoogvliegen ze moeten helemaal niet vliegen vanaf Lelystad. en met de mensen die naast schiphol wonen heeb ik geen medelijden want daar vlogen ze 50 jaar geleden ook al.

  2. Je hebt gelijk, Astrid, een duurzaam gebruik van onze natuur en aarde is wel degelijk heel belangrijk en gaat ons allen aan. En met ‘allen’ bedoel ik ook de dieren en de planten. We zullen ook onze verbeelding moeten gebruiken, het gaat ook om toekomstige generaties die nu nog niet geboren zijn. We zullen ook aan hen moeten denken. Zolang de transitie naar schoon vliegen nog niet is voltooid, kunnen we best wat minder gaan vliegen.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.